onsdag, mars 12, 2008

Back again!

Ja, dags igen då att uppdatera igen känns det som.

Har ju vart i fjällen en vecka och den såg ut så här:

Lördag 1/3 klev vi upp supertidigt... trodde jag. Hade ställt klockan på 06:00. Och eftersom jag hade en supersjuk man så skickade jag honom i säng rätt tidigt kvällen innan. Själv stannade jag uppe och skulle hinna tvätta lite å så.
När sista maskinen strax var färdig satte jag mig i soffan och väntade på den, skulle bara hänga den sen gå till sängen.

Emma somnade i soffan innan maskinen var klar.

Vaknade morgonen efter i soffan, kollade på klockan på tv:n och den sa 05:15
Hm, kände mig rätt pigg ändå så jag klev upp och tänkte fixa allt med packning av bilar innan alla andra skulle väckas.

Så mitt i allt får jag ett sms av syrran. Är ni på g?

Va??

Kollade på klockan och den var ju över 7!!! Då skulle ju vi vara klara och på väg. Hade ju sagt vi skulle komma till sundsvall vid 8-tiden. Faan.

Fick ju snabbt väcka barnen och min sjuka man.

Sen var det ju frukost till ungarna och all packning som skulle in i bilen. Var ju tvungen att sätta dit takboxen idag med då min man inte orkade kvällen innan.

Han bad om ursäkt för att han inte orkade hjälpa till så mycket. Vad ska man göra... han var otroligt hängig.. på riktigt.

Så jag fick greja det mesta själv vilket resulterade i att vi kom hemifrån mycket senare än vad de var tänkt.

Vart en incident med takboxen med.. var några grejer man var tvungen att ha för att fästa den.. höllpå att börja grina i garaget när jag letade dem men inte fann dem.

Till slut hittade min man dem.. i takboxen. Var ju ganska smart av oss att lägga dem där, synd bara att vi inte kom på att vi hade varit så smarta förra året.

Till slut så var allt packat och klart och så for vi. Jag i audin och johan i volvon.
Nästa stopp var i bosvedjan hos Markus mamma för att hämta upp Alexandra och Markus med k. De installerade sig i volvon och jag fick in min man i min bil.

Och så vidare till nästa stopp. Hos Sara på norrmalm. Packade in henne i Volvon och for vidare till Lucksta. Skulle ju hämta upp pappa med och möta upp Magnus och Erica.

Vi i audin kom först till pappa. Jag tog Johannes skidor och skulle in med dem i takboxen. Kom ju då på att de ju kan vara bra att vänta in volvon.. som ju taboxen är på :P

Så ringer syster som sitter i volvon och undrar om de kan vänta i matfors med bror om de inte behöver komma ända ut till pappa.

Då är det så, att ju skidorna ska in i takboxen som de har, sen har vi 5 sittplatser i audin, och vi är 2 vuxna och 3 barn... vi tar alltså upp alla platser själva.
Hur ska vi då frakta pappa undrar jag?? :)

De fick alltså komma ut dit de med.

Sen vart de då stopp i matfors för att invänta dem i 3:e bilen som satt å åt hamburgare på Dannes. Beställde korv m.bröd åt mig å barnen med, som btw tog en hel evighet.

Sen bar det av mot Fjällnäs. Vart en del stopp på vägen och en hel del roliga sms:)


Var tydligen fest i volvon med. Gin och cola... undrar om ed ens är gott om man skulle råka vara skitfull?? Jag tror inte de:P

KOm fram till fjällen mellan 16-18 tror jag. Är osäker på tiden därav den större luckan.



Installerade oss i stugan och vart väl nån öl och bastu tror jag.
Det är ett genomgående tema för hela veckan de även.

Söndagen ägnade vi åt snölek. Vart en snögrotta och väldigt många mulningar.
Åkte även in till Hamra och hyrde snowboardskor åt Johannes som inte hade några som helst vinterskor med sig. Tur att man är snäll:)

vart en del hopp från stugtaket med, och en del snowboardåkning också.. från taket alltså:)

Sen vart det in i värmen i stugan. Vart lite alkohol, mer för en del :P
Stroh rom kan söva även den bästa. Min bror gick i slowmotion där ett tag. Sjukt kul. Tog även en till tur ut å lekte med barnen innan han däckade. När han vakna kom han inte ihåg att han var ut och lekte med barnen. :)

Innan han däckade vart de även lite luftpingis. Tror de var en uppfinning vi kom på efter strohromen. Kan de ha vart Einsteins hemlighet de??

http://www.youtube.com/watch?v=8pLefln8Kk0

Middagen för dagen vart tacos. Var våran dag så vi tyckte de skullevara gott.. och de vart de:)

Måndagen vart första dagen i backen. Alla åkte utom pappa och Sara, men de var med till backen även de. Just ja.. jag åkte inte heller, ville kolla hur de gick för Jacob och Mia så de forfarande kunde klara sig själva. Och de gjorde de. De satt i från förra året. Fixade skidlärare åt Leija. Gick sådär. Hon har ju sitt humör. Vart väl iofs inte bättre av att alla stog och kikade på henne. Tror hon vart lite blyg då. Men hon var superduktig iaf min dotter :)
De andra var och kikade läget i områdets backar innan de var dags att åka hem för dagen.

Idag var det Saras tur att fixa middag. Det blev hennes kycklinggratäng.
Sen blev det lite bastu och nån öl.
Sen softa i stugan innan man gick å la sig.

Tisdag Åkning i backen för alla utom pappa och Sara. Men de hängde med till backen iaf i vanlig ordning. Leija fick skidfröken även idag.
Fy vad jag fick ont i fötterna efter typ 1 åk. Helt sjukt. Fattar inte vad de kan vara. Vart likadant förra året vill jag minnas.

Middagen för dagen var det Stina och Johannes som hade fixat. Men jag tror Stina har tummen mitt i hande när det gäller matlagning. Eller.. hon verkar vara en klippa på att koka nudlar!
Maten vart iaf fläskfilé med potatisgratäng och egengjord rödvissås. Pappa hade köpt färdig potatisgratäng så den behövde vi inte bry oss i så mycket, öppna förpackningen och hälla i formar. Blanda ner lite vitlök bara och hälla på ost, sen in i ugnen.
Sara tog bort de vita på fläskfiléerna och jag brynde dem och kastade in dem i ugnen.

Jag fixade även rödvinssåsen.

Middagen vart jättegod iaf:)
Efter middagen så vart det lite vila innan bastu och nån öl i vanlig ordning. Kan ha blivit lite kortspel även.

På onsdagen vart det skidåkning med. Men vi åkte bort till tännporten och utgick därifrån idag. Har lite mer barnbackar där så tänkte de kan vara kul för barnen.
De var de säkert men jag fick ett raseriutbrott i nån liten barn-kringel-krångel-väg. Ramlade och tog mig inte upp där i skogen. Och alla åkte ifrån mig. Gaaaah. Hoppas jag inte skrämde nått barn jättemycket.
Vart såå less iaf. Fick gå tillbaka med brädan.
Väl tillbaka så hade min kära man åkt och letat efter mig. Där samlade han nån plus-poäng:)
Satte mig ner med Sara för att lugna ner mig lite ftersom jag var så arg.
Helt plötsligt var Jacob borta. Var bara Mia som syntes till.
Jag vart lite orolig och vandrade bort mot barnområdet krokskogen.
Johan åkte upp med liften för att leta efter honom med.
Hittade inte Jacob, men när jag började närma mig renhagen.. så kommer det en skoter nerifrån.. och vem åker inte på den?? Jo, min son. Han hade fortsatt neråt när backen slutade och tog sig inte därifrån stackarn. Tur att skoter just åkte förbi där.

Tur att haninte vart rädd av de, för han tog liften upp igen på en gång:)
Efter ett tag vart de tags att ta sig tillbaka till hamra då Jacob och mia skulle tävla i flygande 100. Typ barn störtloppstävling.
Gick jättebra för demn båda. Hade snabbaste tiderna av barnen i samma ålder.

Sen började de blåsa väldigt kraftigt så lift efter lift stängdes av. Då drog vi hem, efter att ha blivit lite oroliga för Stina och Johannes. Men de dök upp även de.

När vi kom hem vart de dusch och påklädning inför kvällens restaurangbesök. Tjejerna hade fått sitt hår lockat. De var så fina. Jag gjorde även upptäckten att vi glömt en väska hemma.. för de kläder jag skulle ha när vi gick ut.. låg i den. Men de löste sig iaf. Hade en klänning med som jag kunde ha och fick låna ett par leggings av Alex.
De beställdes taxi som kom innan de skulle vilket resulterade i att de vart ganska brottom. Men jag å Alex vart fina i håret iaf, trots att de inte vart så arbetade frisyrer:)
Även Jacob fick sitt hår fixat med gelé. Vilken snygging han är:)

Taxifärden var ju ett kapitel för sig de.
Han körde som en galning=på TOK för fort. Sen när vi nästan var framme så höll min stol på att tippa!!! satt bara fast i ett fäste!! vart lite rädd kan jag säga. De som var positivt var väl att den var cool ivändigt. En porrtaxi :P

Väl framme i hamra så vart de en cider nere i baren. Klockan 19 drog vi oss uppöver.
De vi beställde var:

Jag tog en hjotronfördrink, Johan en öl-
Sen var de 2 st löjromstoast, som var goda.. men vart superbesviken på stl. Förra året var dem MYCKET större.

Till varmrätt vart de hamburgertallrik till Jacob och Mia. Leija tog Alvars oxfilétallrik.
Barnen skyndade sig att äta för att kuta ner och spela spel.

Jag och Johan tog renfile med blåbärssås och rotfruktsgratäng till varmrätt. Var lite skepptiskt mot blåbärssåsen innan, men den var hur god som helst.
Vart vin till varrätten för mig och öl för Johan.

Till efterrätt var det bara Leija som var vid bordet av barnen så hon fick glass med chokladsås, daim och polkagrisar. Supergott tyckte hon.

Jag åt Glass med varma hjortron och Johan åt chokladfondant med bärcoulis.
Till de vart de en kaffe och en baileys för mig och en latte till Johan.

Allting var supergott, men servicen på Hamra wärdshus hade en del att önska. Killen som serverade oss var supertrevlig, men när vi beställde frågade han om barnen ville ha sin mat när vi fick våra förrätter.
Ja sa vi. Men de fick sin man efter alla vuxna fått sina varmrätter.
Vi la in en extrabeställning om att vi ville ha öl till förrätten. Då fick vi dem innan de som redan beställt fick sina.
Vi fick inga glas till ölen utan fick dricka ur flaskorna vilket kändes lite konstigt. Ingen kom och plockade bort tomma flaskor och glas utan de stog kvar under hela middagen.

Vi sa även till direkt när vi fick maten att vi ville ha mer gratäng. Vilket de glömde bort så vi fick vänta lite för länge på den. Nån ville ha mer att dricka under middagen men fick vänta ett bra tag på de.

Till efterrätten så kom mitt kaffe först, sen avecen och ett tag efter fick jag efterrätten. Helt fel ordning där. Kaffet var ju ljummet då efterrätten kom. NÅn påtår var det heller ingen som frågade efter. Sen var det inga varma hjortron till glassen heller. Det var hjortronsylt. Viss skillnad där tycker jag. Och så var det grädde till hjortonen. Stog det inget om, och tycker inte att de passar alls.

Och de sista jag har att anmärka på var nog att jag fick krossad is i baileysen utan att jag frågat efter de. Ville jag inte ha, men tog ur det med en sked.

Vi var nöjda med de mesta ändå. Och gnällde inte för ville inte förstöra våra humör. Men de har lite att jobba på där uppe.

Vart även liiite irriterad på en tjej som jobbade där. Hon var våran servitris förra året och var då jättetrevlig. När pappa påtalad dettaför henne så var hon ruskigt ointresserad. Brydde sig verkligen inte om honom. Utan svarde honom medans hon vände honom ryggen och gick därifrån.

Hade lust att kräva tillbaka dricksen hon fick av oss förra året. oproffsigt!!
När vi om hem så fortsatte festen. vart en del vi och så innan vi gick å la oss vid 04-tiden.

På torsdagen var det full storm så de vart till att hålla sig inomhus hela dagen. Middag uppe i andra stugan. Spagetti med köttfärssås.

Vart bast och öl också innan de vart sängen.

Fredagen vart sista dagen i backen för de flesta. Sara stannade hemma med barnen och var ut på isen med dem på prommis å så.

efter backen drog vi in till funäsdalen för att handla lite gotta till kvällen och panta alla burkar.
När vi kom tillbaka till stugan var det bara att börja med middagen. Vart lasagne idag. Alex var kocken.
Jättegott var de. Efter middagen lämnade Magnus, erica, pappa, stina och johannes oss för att dra hem. Sara packade sig in i våran stuga för att slippe sova ensam. Vart en lugn kväll med lite bastu och öl, lite vin, godis chips och tv-tittande innan de var dags att sova innan 12 så man orkade upp tidigt på lördagen.

På lördagen klev jag upp först och fixade frukosten. Sen vaknade en efter en och slog sig ner. jag packade alla våra grejor så de var färdigt att bära ner de efter frukosten.

Sen åt jag frukost även jag. Efter frukosten städade jag ur kylen och frysen och så. Killarna började packa ner allt i bilarna. Johan städade ur öppna spisen och jag började dammsuga. Alex städade toan och tog sen över dammsugaren, och jag började moppa. Var klara vid ca 11:30.
En halvtimme till godo mao. Väldigt bra gjort av oss.
Sen bar det av hemöver. Var tvungen att lämna tillbaka nyckeln bara vilket vi kom ihåg, men inte Sara som tänkte ta med sig en hem :D

Hemvägen gick fort. Hade gått ännu fortare om inte min man hade blivit hungrig, eller iaf sugen på hamburgare. Så vi stannade för de i Ånge. Inte långt hemifrån mao. menmen.

Första stopp i sundsvall var hos sara för att släppa av henne. Sen bosvedjan för att släppa av alex och marcus. Sen for vi hem. Sååå skönt att komma hem. Jag var ju såå otroligt duktig och packade undan allt och började ta tag i tvätten på en gång medans min man gick och vilade eftersom han skullejobba på kvällen.

Upptäckte att marcus och alex inte hade fått med sig nått av maten som vart över :S
Menmen..


Ja, de var väl hur våran vecka i fjällen såg ut:)
Vi har haft det supertrevligt även om vädret har vart sådär.

längtar ´redan till nästa år men tror vi siktar på påsklovet då:)

Over´n´out!

Inga kommentarer: