fredag, oktober 31, 2008

Dagens middag!

Idag skulle jag då fixa en skaldjurssoppa. Och nu pratar jag inte om en soppa som man blandar gör genom att blanda pulver med vatten eller så.
Nä, här hemma har vi varit så himla duktiga och fryst in skalen från när vi äter skaldjur.
Så igår tog jag fram dem ur frysen så de skulle hinna tina tills idag.

Hackade lite morötter, lök och vitlök och fräste på det med skalen. Fyllde sen på med vatten så det fick koka. Min man sa att det dock fick koka i max 15-20 minuter. När jag frågade varför så mumlade han nått och gick iväg. Jag tror att han har glömt varför!

Efter det kokat i 17 minuter så silade vi bort skalen. Sen fick det koka igen. Och så hällde jag i lite hummerfond, sop, cayennepeppar, citron och en fickbuljongtärning.
Sen fick det koka ihop lite innan vi hällde i grädde. Den var då liiite för lös sa min man och bad mig reda den lite. Jag hälde i så lite redning så det märktes inte så min man fixade det.
Han sa sen att jag skulel kolal så det vart bra.. så den inte vart simmig?!
Va?! Är det inte han som varit kock innan??? Simmig.. menas det att OM man skulle vilja simma i den så ska det gå lätt eller så ska det vara svårt?
OM det är så det menas så kanske man bara kan säga att man vill ha den lite tjockare eller så?!

Ja, den vart iaf hur god som helst! Och vi hade mer skal än vi kunde använda idag. Men jag har kokat av dem med vatten idag med. Och den kokat ner det och fryst in det. Tar mycket mindre plats i frysen än skalen.
Och plats behöver vi nu.. för svärmor ringde idag och sa att hon hade blivit lovad mellan 10-20kg älgkött!!! Och eftersom inte hon har plats så tar vi det hit. Vi får nästan allt till oss själva!! Lovely!!

2 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Hej, Emma! Jag ville bara tipsa dig om den nya funktionen Bloggintresserade längst ner till höger på min blogg. :) Den är speciellt för folk med Blogger-konton. Spana gärna in den! Kram! <3

Anonym sa...

Är du sportintresserad?
Jag tycker att golfaren Robert Karlsson ska bli nominerad till Årets Manliga Idrottare. Vad tycker du??