fredag, november 14, 2008

Busstrafiken i Sundsvall!

Bussarna har ju stått still nu på morgonen i Sundsvall pga halkan.

Jag förstår och tycker det är bra att de ställs in så de inte riskerar liven på dem som åker bussen. De tar sitt ansvar!

Nu sitter jag och läser på http://www.st.nu/, läser kommentarerna till denna artikel.

Har jag fel? eller är det så att de inte får köra med dubbdäck eftersom det sliter för mycket på vägarna? Jag har för mig att nån sagt det nån gång, och att samma sak gäller lastbilar etc.

En del kommentarer är f.ö. rätt puckade:

"vem betalar?vem betalar nu när jag inte tar mig till jobbet? var hämtar jag ut min uteblivna lön?"

Är det inte ens egna ansvar att ta sig dit man ska i slutändan?


"ArgJag tycker inte att det är ok att mitt i allt ställa in alla bussar utan att erbjuda minibuss eller taxi för de som verkligen behöver. Nu missade jag min läkartid och som vi alla vet så kryllar det inte av tider då det är RESURSBRIST inom vården här i Svall. Kan dintur försöka få tag i en ny tid åt mig snarast och betala för uteblivet besök tack."

Finns det inget som heter sjuktaxi man kan beställa? Det har iaf jag gjort nån gång.


"Besviken på din tur!Jag tycker det är dåligt av dintur att inte se över möjligheten till vinterdäck till sina bussar redan på sommaren när dom vet vad det är för årstid som väntar!!! RIKTIGT DÅLIGT AV ER DINTUR! Och ni måste tänka på att inte bara gå ut med infon i Radio och på nätet, SKÄRP ER NU PÅ DINTUR OCH SE ÖVERMÖJLIGHETEN TILL VINTERDÄCK! tänk oss som inte har bil, och missar jobbet/skolan och går miste om lön och studier! Så jävla dåligt! "

Men alltså.. hur ska de mer gå ut med det snabbt än radio och internet? Ska de ha någon som sitter och åker runt till alla hållplatser och informerar? Den stackaren hade ju isf inte hunnit klart innan trafiken kom igång igen.


"PinsamtNorrlänningar brukar hånskratta åt de i södra Sverige när det blir kaos i trafiken där vid snö och halka. Minst sagt pinsamt då att kollektivtrafiken blir helt lamslagen för lite halka! Tydligen var det inga större problem för alla övriga trafikanter ... "

Ja, bussar väger ju ungefär som en personbil också.


"Skandal eller ej. Visst ska man ställa in bussturer om det är blixthalka...men det var det inte idag. I alla fall inte mellan 9-11,då vägarna blivit varma av alla bilar,lastbilar som kunnat köra. Klart att det tidigt på morgonen när det knappt varit nån trafik ute att det kan vara halt. Det konstiga var att timråbussarna körde o chaufförerna där tyckte inte det var halt o förstod inte vad dom prata om. Till alla er som tycker vi klagar som åker buss o säger ta bilen,ta körkort...betalar DU det? Det heter ju att vi ska tänka på miljön o samåka eller åka kommunalt alltså buss. Hur tycker ni föresten skolungdomarna ska göra... köra bil eller gå nån mil när man är 12 år. Inte vill jag då att mina barn ska det men kanske ni som tycker att vi klagar för mycket låter era barn göra det?!? Ska man inte kunna lite på bussbolagen. Sätt vinterdäck på bussarna oxå så slipper man detta problem för det är klart man ska tänka på säkerheten. "

Jag är imponerad över att denna personen faktiskt har koll på alla småvägar som bussarna åker på. Visste ju att vägarna blivit varma av alla bilar lastbilar etc.


En himla massa gnäll är vad jag tycker det är.
OM en buss skulle krocka, köra av vägen eller liknande så skulle det ju bli ett himla liv över det? Är det inte bättre att de då stannar trafiken ist för att riskera skador?
Och jag tycker att det i slutändan är ens eget ansvar att man tar sig dit man ska. Taxi kanske funkar för en dag?

, bra alla busschafförer som tar sitt ansvar!!

Inga kommentarer: