måndag, november 10, 2008

Sen sist?

Ja, vad har Emma då annars hittat på i helgen? Ja, i fredags så gjorde vi inte så fasligt mycket... Vad jag kan komma ihåg iaf :) Guldfiskvarning, jag vet!

I lördags så var min man ledig iaf så tog det lugnt och umgicks bara. Barnen var hemma också så igentligen så var det kanske inte såå himla lugnt ändå. Men så lugnt det kan bli med 3 barn runt benen :)
Jag hade iaf plockat fram en bit älgkött och skulle fixa en älgstek till middag.
Min man fixade den dock för han han före. Började joxa med grejer jag aldrig tidigare sett. Han kryddade och det är jag bekant med, även om jag kanske är lite väl försiktig ibland med dem. Men sen så slog han in köttet i... smörpapper? Alltså folie har man ju sett, men inte smörpapper.
Men han sa att man brukar göra så?! Ja, det är ju han som vart kock.
Den tog ju iaf då sin lilal tid.. typ 3 timmar. Som tur är så hade jag räknat med det :)
Till köttet som min man sen hade inne för länge så åt vi hemmagjord klyftpotatis som vi friterade. Såsen icke att förglömma.. en svampsås med kantareller i. Himlarns gott blev det kan jag säga. Vi bjöd upp grannen Tommy också eftersom det ändå vart så himla mycket mat.

Efter det slappade man i soffan eftersom iaf jag fick en släng av paltkoma.

Närmare 23 så kom min mans kollega m.sambo och hennes dotter på besök. De skulle stanna över natten. Det är ju så att jobbar man om varandra så får man umgås på lite konstiga tider:)
När de kom så hade de en flaska vi med sig, den sög jag och Johanna i oss :) Killarna fick dricka sina öl ist.
Jag kommer inte ihåg vad klockan var när vi gick och la oss... men den var väldigt mycket!!
Klev dock upp före 10 dagen efter. Först av alla kan tilläggas. Inga barn hade vaknat?
Städade undan lite och slog på kaffe.
Sen trillar det upp ett barn efter det andra tills alla barn är uppe.
Jag kokade gröt och thévatten, dukade fram mackor och en massa pålägg.
Sen vaknade de andra vuxna med och vi festade i oss frukosten.

Sen ringde vedgubben (som han nu heter) och sa att han var på väg till oss nu. Yes! tänkte jag då besöket fortfarande var kvar.
Gratis arbetskraft. Nu hade ju även Ilona anlänt som vi skulle vara barnvakt åt. Ok, att hon bara bar 2 vedbitar åt gången.. men det är bättre än ingenting :)
Vi hade alltså när veden kommit 4 vuxna och 5 barn till hjälp! Nice!!!
det gick undan kan jag säag.. tills det vart kafferast. Tror ni det vart nått mer buret den dagen??
Ni som gissar nej har helt rätt. De drog som en avlöning när fikat var klart våra gäster. Jag undrar varför?

Anyhow så vart även vi själva ganska trötta och hungriga så jag drog igång med att fixa piroger till middag. Pappa Lars kom precis lagom till att hinna med middagen även han. När maten var uppäten för alla så drog Lars och Ilona hem. Var bara att stoppa barnen i badkaret och förbereda dem för sängen då.

Sen somnade barnen ganska snabbt kan jag säga. Och så jag jag väll säga att detsamma gäller mig och min man. Vi kämpade i soffan med en film, men det var bara att ge upp. det gick inte att hålla sig vaken!

Och imorse, upp kl 6, väcka barn, mata barn, se till att barnen klär på sig, åka till sundsvall, lämna barn 1 på skola, lämna barn 2 på dagis, vänta på mannen som har hunden som jag ska ha, hem till Ewa och Iris och hälsa på. Hon är sååå himla gosig. Iblans vill man som ta med henne hem :) Himlarns roligt att hon känner igen mig nu när man kommer också :)
Efter det hem till barnens far som slutat, för att lämna massa kläder de skulle ha med sig.
Efter det hem till Erica för att då prata med henne om en massa saker.
Vart kvar nån timme, för att efter det åka på ica och pussa på min man, handla lite och åka hem... i det förbannade regnvädret. Hatar att köra bil när det regnar!
Slappade lite hemma innan jag lagade middag, älgfärsbiffar m. sallad åt jag. Min man fick pasta till.
Jummie!
Efter det har vi kikat på tv och ska väl nu se på film.

over´n´out!

Kram Emma!

Inga kommentarer: